Regummerade däck är ett däck med en ny slitbana på en gammal gummistomme. Stommen är till för att hålla ihop däcken och oftast kan ett regummerat däck vara ett bättre däck till ett billigt pris. Dock skall man se upp lite med regummerade vinterdäck i och med att det är då du behöver bäst grepp. När snäva svängar kombineras med vinterfrossa och på vissa ställen blankis blir påfrestningarna på gummistommen stora och det är något man bör tänka på när man köper regummerade däck.
Man kan spara mycket pengar på att köpa regummerade däck, speciellt sommardäck där du kan köpa märkesdäck för ner till halva priset ifall de är regummerade. Kör du en mindre sträcka varje år kan man på detta sätt få ner sina driftkostnader enkelt genom att köpa regummerade däck. Är du en storpendlare är det inte rekommenderat men kan i vissa fall det gå att köra med regummerade däck, dock skall du tänka på att stommen i dina däck har använts innan på ett eller flera andra däck och kan medföra att du enklare kan få en punktering ifall du kör långa sträckor oftare.
Regummerade däck har fått dåligt rykte i eftersom de första regummerade däcken hade barnproblem och kunde väldigt enkelt generera punkteringar men i dagens regummerade däck är de absolut mer tåliga och det är miljövänligt att använda regummerade däck. Dock skall man som vi har påpekat innan inte köpa för billiga däck när det handlar om inköp av just regummerade däck. Det som kan hända med regummerade däck är när slitbanan på däcket separeras från själva däckstommen och då uppstår det en spricka i däcket och du får milt sagt stanna bilen för att kalla en bärgare. Detta fenomen kallas för slitbaneseperation och det har inte bara förekommit på äldre regummerade däck, detta kan även hända med ett nytt däck där gummi blandningen inte är optimal för den typ av väderlek det råder där du kör. Kör du till exempel på ett par vinterdäck som inte är gjorda för vinterväglag i Skandinavien så kan du råka ut för samma typ av fenomen dock behövs det vanligtvis en större girning på vägunderlaget för att du skall få samma fenomen.
Kör du mycket stadstrafik så kan du köra med regummerat även till vintern då det toppfarten inte är lite hög i stadstrafiken så som på landsväg och slitaget är mindre vid lägre hastigheter och bättre väglag. Tumregeln med däck är att man matchar kostnaden för sina däck med hur mycket man kör med sitt fordon. Ifall du kör mycket skall man satsa på en kraftig gummistomme där det är byggt för att klara av just de påfrestningar som uppstår i just den delen av landet du kör mest. Ifall du kör i stadstrafik och nästan bara där så kan det vara bra att vara miljömedveten och köpa ett regummerat däck. Ifall du kör mycket och snabbt utanför stadstrafik så är inte regummerade däck att rekommendera. Det är upp till alla att köpa det däck som passar bäst till ens eget körbeteende.