Vinterdäck är avsedda att användas under årets kalla månader då det råder vinterväglag. Det finns två typer av vinterdäck, dels odubbade vinterdäck (dubbfria däck) och dels dubbade vinterdäck (dubbdäck). De har olika egenskaper och olika för- och nackdelar, så vilken slags däck man ska välja beror framförallt på vart man ska köra med bilen.
Hitta däckbutik
Hitta en däckbutik i närheten | BESÖK |
Dubbdäck eller dubbfria däck?
Dubbade däck är bättre på hal is, medan odubbade vinterdäck inte passar så bra på riktigt hal is, men däremot på snö, rå is, modd och slask. Dubbade däck sliter mer på vägarna och på miljön än vad odubbade däck gör, så om man inte har användning av dubbade däck kan man lika gärna köra på dubbfria däck. Men däremot, om man kör på riktigt vinterväglag och hala vägar så bör man satsa på dubbdäck. Bilens vägegenskaper beror till stor del på däcken, så det är helt klart värt att lägga ner lite pengar på att köpa bra däck som passar det väglag där man oftast kör.
Lagar och regler
Man får montera på vinterdäck på bilen från och med den 1 oktober ifall väglaget kräver det. Efter den 1 december är det krav på att vinterdäck ska finnas på bilen. Man måste ha vinterdäcken på åtminstone fram till den 1 mars, först därefter är det okej att byta till sommardäck. Senast den 16 april måste man ha bytt från vinterdäck till sommardäck.
Enligt svensk lag så måste ett vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter för att vara godkänt att använda. Däck som är mer slitna än så är olagliga att använda på bilen.
Att tänka på när det gäller vinterdäck
Köp däck som är speciellt framtagna för vinterkörning, de som är märkta med Mud and Snow eller M+S. Däcken bör inte vara mer än fem år gamla ifall du köper begagnade däck.
Smalare däck greppar bättre. Därför använder rallyförare alltid smala däck på snön. Smala däck gräver sig ner till ett fast underlag, medan breda däck planar ovanpå snön och modden.
De bästa däcken ska sitta bak, oavsett om man har en framhjulsdriven eller bakhjulsdriven bil. De däck som har det bästa väggreppet eller de största dubbutsticken ska alltså monteras bak.
Tänk på förvaringen av däcken. De ska förvaras torrt, svalt och mörkt när de inte används, för att öka livslängden maximalt. För att ytterligare optimera däckets livslängd bör du regelbundet kontrollera såväl mönsterdjup som däcktryck.
Man ska köra in dubbdäck. Det innebär att de första 50 eller 100 milen ska man köra försiktigt, undvika rivstarter och tvärnitar. På så sätt vulkar dubbarna fast i gummit och dubben håller längre. Har man kört in dubbdäcket så kommer inga dubbar att lossna och man behöver inte köpa nya vinterdäck lika ofta.