När man ska köpa fälgar finns det mycket att tänka på och då pratar vi inte om vilka som är snyggast eller vilken färg de skall ha. Det finns mycket andra faktorer som spelar in mycket i just ditt inköp av dina nya fälgar. Faktorer som diameter, bredd och profil, hur fungerar det där egentligen? Fungerar verkligen inte alla fälgar med fyra bulthål till alla bilar? Vi har skrivit ner det viktigaste du behöver veta när du ska köpa fälgar i denna artikel.
Ett hjul för bil består inte bara av ett däck utan även en fälg. Precis som ett däck har speciella dimensioner så har även fälgen sina kram som måste uppfyllas och då pratar vi inte om vilken färg eller form. Många har köpt fälgar på annons och missat att kolla exakta bultcirkeln och i det fallet stått med ett par fälgar som de inte kan montera på bilen. Det är inte alltid alla fälgar fungerar bara för att det är till en ford. Det är viktigast att mäta bultcirkeln och hålla kolla så att man får precis samma bultcirkel som de gamla fälgarna när man ska köpa fälgar på annons.
Bultcirkeln anges med antal bultar och avstånd. Till exempel en fälg markerad med 5/108 anger att denna fälg har 5 bultar och dessa 5 bultar har ett inbördes avstånd på 108 mm eller 10,8 cm ifall man tycker det är lättare. Bultcirkeln måste vara exakt samma avstånd som dina gamla fälgar. I vissa fall kan det gå att montera 106 på en 108 dock är det inte att rekommendera i och med att detta medför att bultar dras sneda och detta kan medföra extra friktion med bristningar i metallen som följd. I värsta fall kan du få problem med att bromsar slits eller helt enkelt att fälgens muttrar lossar under tiden du kör snabbt på motorvägen. Visserligen har detta aldrig hänt men det finns fall där muttrarna varit så slitna efter en säsong att plattan där monterings hålen sitter har fått bytas ut helt och det är inget billigt kapitel.
Det finns en viktig faktor som man måste ta till kalkylerna när man köper en ny fälg och det är ET. ET anger fälgens inpressningsdjup, alltså var mitten på själva däcket hamnar på fälgen när det väl är monterat. Det kan vara snyggt med fälgar med ett lågt ET-mått då det flyttar fälgen utåt och däcket verkar vara mindre i höjd än vad det egentligen är. Dock så måste man kontrollera att alla fälgar har samma inpressningsdjup. Ifall du har ett däck med väldigt lågt inpressningsmått och resterande ett högt inpressningsdjup kan detta ge en mindre lyckad balanserad bil och i slutändan kan följdproblem tillkomma med fjädrar som inte riktigt är i synk och då kan de brytas ifall du kör hårt på en grusväg eller liknande.
När du skall köpa fälgar så är det många faktorer som spelar in och oftast är det bra att rådgöra en fackman. Då det kan vara svårt att få tag i däckhandlare så är Internetbutikerna en bra resurs. Där kan du fråga om råd och där kan du även få ett riktigt bra pris när du ska köpa fälgar.